حمله مرگبار اسرائیل به رفح؛ نتانیاهو می‌گوید یک اتفاق غم انگیز است - BBC News فارسی (2024)

حمله مرگبار اسرائیل به رفح؛ نتانیاهو می‌گوید یک اتفاق غم انگیز است - BBC News فارسی (1)

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که حمله صورت گرفته از سوی ارتش اسرائیل به رفح که منجر به کشته شدن دست‌کم ۴۵ نفر از آوارگان فلسطینی در آتش‌سوزی چادرهایشان شد، «به شکل تراژیکی بد پیش رفت».

او در نطقی در پارلمان که با فریاد نمایندگان مخالف قطع شد، گفت: «در رفح، ما قبلا حدود یک میلیون نفر از ساکنان غیرنظامی را تخلیه کردیم و با وجود آنکه تمام تلاشمان را برای اجتناب از آسیب به غیرنظامیان انجام دادیم، متأسفانه به شکل تراژیکی بد پیش رفت.»

بمباران اخیر رفح با انتقادهای تندی از سوی جامعه جهانی مواجه شده است و سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کشورهای عربی این حمله را محکوم کرده‌اند.

نخست‌وزیر اسرائیل گفته است درباره این حمله تحقیقاتی را آغاز خواهند کرد.

پیش از این، ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که هدف این حمله یک مقر حماس بود و دو مقام ارشد این گروه در آن کشته شدند، اما از کشته‌شدن غیرنظامیان هم مطلع است.

Skip مطالب پیشنهادی and continue reading

مطالب پیشنهادی

End of مطالب پیشنهادی

ارتش اسرائيل در شبکه ایکس با انتشار نقشه‌ای نوشت که یکشنبه شب در حملات «دقیق» اعضای ارشد حماس را هدف قرار داده است و برخلاف اطلاعات «نادرستی» که حماس داده است محل حمله منطقه امن بشردوستانه «المواصی» نیست.

در این حمله هوایی که د‌‌ه‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت، بسیاری از غیرنظامیان در پی آتش‌سوزی ناشی از بمباران در چادرهایشان سوخته و کشته شده‌اند.

پزشکان بدون مرز گفت که این حمله به رفح بار دیگر نشان داد که هیچ مکان امنی در نوار غزه وجود ندارد.

مسئولان درمانی حماس می‌گویند شمار افرادی که در آتش‌سوزی ناشی از بمباران چادرهای آوارگان در رفح کشته شدند از ۴۵ نفر گذشته است که ۲۳ نفرشان زن و کودک و افراد سالخورده بودند.

مقام‌های درمانی حماس می‌گویند ۲۴۹ نفر هم در این حمله آسیب‌ دیده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، منطقه‌ای که بمباران شد «منطقه امن بشردوستانه» اعلام شده بود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی در کرانه باختری، اسرائیل را به هدف قرار دادن «عمدی» به چادرهای آوارگان متهم کرد.

او این حمله «قتل‌عام» توصیف کرد.

حمله مرگبار اسرائیل به رفح؛ نتانیاهو می‌گوید یک اتفاق غم انگیز است - BBC News فارسی (2)

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این حمله گفت که «از اخبار منتشر شده از رفح در مورد حملات اسرائیل که منجر به کشته شدن ده‌ها آواره از جمله کودکان شد وحشت‌زده است.»

او گفت: «من این را به شدت محکوم می‌کنم» و اضافه کرد: «هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد. این حملات باید فورا متوقف شود. دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری و قوانین بشردوستانه بین‌المللی باید از سوی همه طرف‌ها محترم شمرده شود.»

تام ونزلند، فرستاده سازمان ملل به خاورمیانه نیز خواستار «تحقیقات جامع و شفاف» درباره حمله به رفح شد.

در بیانیه او آمده است: «از مقام‌های اسرائیل می‌خواهم تا تحقیقات جامع و شفافی را در باره این رخداد انجام دهند، آنهایی را که مسئول هرگونه خطایی هستند بازخواست و برای محافظت از غیرنظامیان فوری اقدام کند.»

آمریکا نیز در واکنش به این حمله گفت که اسرائیل باید برای پرهیز از کشته شدن غیرنظامیان نهایت تلاش خود را بکند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت «همانطور که قبلا هم گفتیم اسرائیل باید برای حفاظت از غیرنظامیان تمام تدابیر احتیاطی ممکن را اتخاذ کند.»

این سخنگو افزود: «ما فعالانه با ارتش اسرائیل و شرکایمان در محل در تماس هستیم تا ارزیابی کنیم چه اتفاقی رخ داده است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در عین حال تاکید کرد: «اسرائیل حق دارد حماس را هدف قرار بدهد و ما متوجه هستیم که دو تروریست ارشد حماس در این حمله کشته شدند.»

اما این سخنگو اضافه کرد که اسرائیل باید در مورد غیرنظامیان احتیاط کند و گفت «تصاویر تکان‌دهنده‌ موجود پس از حمله شب گذشته ارتش اسرائیل به رفح که باعث کشته شدن ده‌ها فلسطینی شد، بسیار غم‌انگیز است.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه هم در واکنش به این حمله مرگبار در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن ابراز خشم از این حمله نوشت: «این عملیات‌ باید متوقف شوند. غیرنظامیان فلسطینی هیچ جای امنی در رفح ندارند.»

رئیس جمهوری فرانسه همچنین خواستار احترام به قوانین بین‌المللی و برقرار آتش‌بس فوری شد.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز به شدت این حمله را محکوم کرده‌اند.

حکومت طالبان و کشورهای پاکستان، عربستان و کویت هم این حمله را محکوم کرده و عربستان آن را «تداوم قتل‌عام غیرنظامیان به دست اشغالگران» خوانده است.

حمله مرگبار اسرائیل به رفح؛ نتانیاهو می‌گوید یک اتفاق غم انگیز است - BBC News فارسی (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Kimberely Baumbach CPA

Last Updated:

Views: 5944

Rating: 4 / 5 (61 voted)

Reviews: 92% of readers found this page helpful

Author information

Name: Kimberely Baumbach CPA

Birthday: 1996-01-14

Address: 8381 Boyce Course, Imeldachester, ND 74681

Phone: +3571286597580

Job: Product Banking Analyst

Hobby: Cosplaying, Inline skating, Amateur radio, Baton twirling, Mountaineering, Flying, Archery

Introduction: My name is Kimberely Baumbach CPA, I am a gorgeous, bright, charming, encouraging, zealous, lively, good person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.